onsdag 18 december 2013

Vanliga läsare – gillar ni Alice Munro?


När man läser en nobelpristagare väntar man sej en sällsam upplevelse. Jag köpte en bok med berättelser av Alice Munro, novellkonstens mästare och årets mottagare av Nobels litteraturpris. Satte mej tillrätta för en skön lässtund – men blev besviken!

Jag är ingen tålmodig läsare. Jag vill redan på första sidan få veta vad jag ska få läsa om. Själv ger jag ofta klara besked från början: "Det här är historien om trälpojken Halte." Så direkt behöver man inte vara, men om en författare inte efter två sidor har fångat mitt intresse slänger jag ifrån mej boken.

Alice Munro fick större chans. Jag läste tre sidor av varje novell i boken jag köpt, men fick ändå inte klart för mej vad det var hon ville berätta. Av recensionsklippen på bokens baksida får jag veta att hon är en enastående berättare. Jag kan ju inte misstro Expressens, Correns och Göteborgs-Postens recensenter.

Den enda slutsats jag kan dra är att jag är en usel läsare. Det är nog så att jag har skrivit fler böcker än jag läst. Ska jag gå ur tiden utan att ha kunnat uppskatta en litterär nobelpristagare? Eller ska jag tvinga mej igenom tröglästa texter för att så småningom bli lika mottaglig som tidningarnas recensenter och akademins nobelprisutdelare? Ni som vet – hur gör man?    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar