söndag 12 januari 2014

Jag kunde väl ha blivit präst!


Jag läser i LO:s tidning Arbetet att en präst i Svenska kyrkan tjänar 32.000 kronor i månaden. Och de bäst betalda inom kyrkan kan ha upp till 70.000 kronor i månaden.
Så varför blev jag inte präst? Jag är ju rätt verbal och inskolad i kristendomen i den gamla folkskolan. Fast jag aldrig trott på Gud. Och det gör ju inte de flesta präster heller, några dumskallar är de ju inte, de utövar bara sitt yrke. Prata strunt kan jag lika bra som nån annan, och lura mina medmänniskor skulle jag väl kunna förmå mej till för en bra lön.
Jag kunde ha blivit politiker. Såna som Carl Bildt tjänar miljoner. Men politiken är jag för hederlig för. Lura folk med lite andlighet är ju inte lika bedrägligt som att föröka få dom att tro att Moderaterna är ett arbetarparti.
Nu finns det ju ett annat slags politiker. Kommunistiska partiet (r:arna) har just haft kongress och fått en ny partiledare. Han heter Robert Mathiasson. Om honom vet vi inte mycket, men förhoppningsvis är han inte lika blek som sin föregångare.
I Proletären 10 januari säger han: "Alla i partistyrelsen sitter på samma mandat och partiordföranden har inte mer makt än någon annan i styrelsen. Det gör det möjligt för styrelsen att när som helst avsätta ordföranden. Dessutom handlar det om att leva som vi lär. De partianställda ska inte tjäna mer än en genomsnittlig arbetarlön och alla har samma lön, oavsett position."
Inte illa! KP är ett litet parti som inte har mycket inflytande i den svenska politiken. Men som föredöme är det stort!
Föreställ er att de miljonärer som är våra vanliga partiledare i och utanför regeringen skulle få klara sej på en vanlig arbetarlön! Vad skulle ske? Jo, de skulle lämna sina jobb eftersom de förlorat den främsta anledningen att syssla med det.
KP är ett litet parti men faktiskt ett stort föredöme.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar