fredag 3 januari 2014

Tala om för mej hur man gör!


Jag sitter här med ett tekniskt problem. Mitt klockarmband har gått sönder. Jag har ett armband som jag vill sätta dit, men jag får inte bort det gamla trasiga.
Jag är inte tekniskt obegåvad. Redan som barn kunde jag laga en trasig väckarklocka. Innan bilarna blev elektroniska kunde jag laga en gammal bil, och jag har haft många i mitt långa liv. Men nu får jag inte loss ett trasigt klockarmband.
Du har säkert en armbandsklocka. Troligen med ett lås mitt på armbandet. Tänk dej nu att låset går sönder. Båda delarna av armbandet sitter fast i klockan. Hur får du loss dem? De går inte att haka av och det finns ingenstans där du kan få in ett redskap.
Det här är ett problem som varenda urmakare kan klara och troligen varenda expedit som säljer klockarmband. Men inte jag.
Hur gör dom?
Jag ska naturligtvis uppsöka en urmakare när jag kommer till stan. Här ute på landet finns ingen. Och att ta sej i till stan är inte så lätt för en gamling som jag som mest håller till i sängen.
Där ligger jag med ett tekniskt problem. Hur fan får man loss ett trasigt armband från en klocka? Tala om för mej hur man gör!




1 kommentar: