fredag 31 januari 2014

Vad kan man lära av tandläkarn?


Man kan se samhället ur många synvinklar. För en tid sedan upptäckte jag att även tandläkarbesök kan vara lärorika. Jag hade just bytt tandläkare, från en privat till Folktandvården. Rent objektivt är det så att en privat verksamhet ska gå med vinst, medan offentlig verksamhet ska gagna vår välfärd utan vinstsyfte.
Hos den privata tandläkaren kunde jag iaktta att han behandlade flera patienter samtidigt. Han irrade mellan behandlingsrummen. Jag fick en bedövningsspruta och medan den verkade försvann han till nästa rum och gjorde nånting med den patienten för att sedan borra nästa patient i ett tredje rum. Sen var han tillbaka och borrade i mina bedövade tänder. Han gjorde inget dåligt jobb. Han var skicklig. Och dyr. Och hann med tre höga arvoden på den knappa timme jag var där.
Hos Folktandvården var det annorlunda. Där var jag enda patienten på den tid som var mej tilldelad. Tandläkaren tog sig tid. Hon satt bredvid mej medan bedövningen verkade och talade lugnande. (Jag har tandläkarskräck ända från folkskolan, där ingen bedövning förekom!) Jag är ingen hjälte och fruktar allt som gör ont. Nu blev det här en trevlig samvaro utan rädsla och även utan smärtor.
Hos tandläkarna har jag upplevt skillnaden mellan marknaden och välfärden. Allt som privatiseras hamnar under marknadens villkor som är vinstmaximering. Privatisering är stöld från det allmänna.
Det som har privatiserats bör återföras till det allmänna. Tandvården bör hänföras till allmän sjukvård och hänvisas till sjukhus och vårdcentraler.
Finns det något parti som har det på programmet? Vad säger Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt? Är det nån av er jag ska rösta på om jag är intresserad av tandvård?         
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar