torsdag 16 januari 2014

Vågar man hoppas på diggilo-diggilej?


Den här sonetten har Ove Klinthäll skrivit i jag-form. Men varken han eller jag har nog möjlighet att hävda oss i sångtävlingar, så därför har jag ändrat den till tredje person. Inte "jag" utan "han" alltså:


Han ville sjunga opera på scenen,
men rösten var för klen för sådan sång.
Och inte var han kraftfull, bred och lång,
dessvärre också lite krum i benen.

Nej, tydligt nog, han sakna rätta genen.
Han prövade på operan en gång.
Han lät väl som man klämt´en med en tång,
men ingen ville kasta första stenen.

Men tänka sej sån tur, för plötsligt hände
det något som hans smala lycka vände,
ty världen visade sej mer än galen.

För usel text och överenkla toner
och gapskrik blev han hyllad av miljoner,
för han kom med i Schlagerfestivalen!


Eurovision Sång Contest är världens största underhållningsprogram. I år är Danmark värdland och vilket land som blir vinnare får vi veta nån gång maj. Som vanligt blir det väl en massa fabrikstillverkade låtar som deltar. Om vi får en enda "La det swinge" eller "Waterloo" får vi vara glada. Jag tror det inte men hoppas!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar