lördag 15 februari 2014

Nytt kristet parti – va bra!


TV-nyheterna meddelar att vi har fått ett nytt kristet parti, Kristna Värdepartiet som utmanar Kristdemokraterna och vill ta röster från Sverigedemokraterna. De vill förbjuda aborter och homoäktenskap. Det är lite svårt att förstå varför det kallar sej kristet. Bibeln säger väl inte mycket om aborter och homosex. För att vara kristen måste man tro
att Jesus var avlad av en helig ande och född av en kvinna som aldrig haft någon man, oskulden jungfru Maria,
att Jesus är Gud och samtidigt Guds son, alltså son till sej själv,
att han avrättades för att Gud, dvs han själv, skulle förlåta våra synder och ge oss möjlighet till evigt liv hos honom i hans himmel,
att han efter sin död uppstod och flög upp till denna himmel,
att vi kan äta hans kropp och drick hans blod som oblater och vin i nattvarden,
att vi själva (de troende av oss) ska uppstå från döden och komma till himmelen på den yttersta dagen, tydligen på samma dag, och
att vi alla, dvs hela jordens befolkning, i så fall måste vara utrotade på den dagen.

Om vi som fortfarande har vårt förstånd i behåll begrundar detta, så finner vi att den sista meningen är den troligaste i kristendomen. Tekniken har gått framåt sen Bibeln skrevs. Nu kan jordens befolkning utrotas på samma dag, om Obama eller Putin får för sej att trycka på en knapp. Eller kanske någon annan storhet som fått tillgång till kärnvapen.
Jag föredrar att inte tro på någon yttersta dag, och inte på något annat i denna egendomliga religion heller. Men jag tror att det nya kristna partiet kan göra nytta genom att sno medlemmar från andra kristna grupper så att de blir mindre och inte får inflytande i riksdan eller någon annanstans. Då kan vi välkomna Kristna Värdepartiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar