tisdag 11 februari 2014

Som feminist bjuder jag på en kvinna


Klart att man är feminist fast man är född i en tid då karlar var familjeförsörjare och kvinnor stod vid spisen och lagade mat och tvättade kläder och snöt snoriga ungar och hotade dem med att de nog skulle bli åthutade när pappa kom hem.
Klart att man är feminist och lyssnar på vad kvinnor har att säga. I dag lyssnar jag på Anna Maria Katarina Dalström (1858–1923), mera känd som Kata Dalström. Först socialdemokrat, sen kommunist. Klok kvinna som bland annat yttrade sig sålunda:

"Vi behöver vetenskapsmän, ingenjörer, tekniker, läkare, skollärare och organisatörer på andens olika områden, lika väl som vi behöver handens arbetare på alla samhällets olika fält, men vad vi ej behöver i vårt kommunistiska samhälle – det är alla dessa parasiter som nu lever på räntor och kuponger, dvs alla dessa som är tärande utan att vara närande."

Ja, så sade denna kloka kvinna. Du kan googla fram hennes produktion och hennes personalia och upptäcka att hon inte bara var klok utan också vidskeplig, dvs religiös, troende. Vilket jag finner obegripligt och störande. Men som feminist gläder jag mej åt att en kvinna kallar aktieägare för parasiter. Det påminner mej om en vers av Dan Berglund som jag brukade sjunga som avslutning på varje framträdande på den tiden då jag var en flitig gigare:

Mina herrar som räknar profiter,
parasiter som styr detta land,
ni ska få sopa i våra fabriker,
ert förbannade rövarband!  


Kata Dalström hittar du på biblioteket. Dan Berglunds skivor kan du rekvirera från Kommunistiska Partiets bokhandel Röd stjärnan i Göteborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar