onsdag 26 mars 2014

Det var bättre förr – och sämre!



Från poeten Ove Klinthäll kom en liten vers som väckte tankar i mitt gamla huvud:

Ingen kan glänta på framtidens dörr
för att se vad som bakom kan finnas.
Vi vet dock att allting var långt bättre förr
såvida såvitt vi kan minnas.

Ja, hur var det nu med det? Om man googlar frågan möter man Sokrates som sa: "Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoritet, har igen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta".

Sen får man veta att man på 1930-talet levde utan en av världshistoriens viktigaste uppfinningar, nämligen kylskåpet.

Och så möter man Lena Marions som skriver i Läkartidningen om hur det var när hon arbetade på röntgen:
"En röntgenläkare härsknade till på rökande ortopeder som under ronderna askade och fimpade på synnerligen olämpliga ställen, så till slut skrev han en liten lapp som han placerade på den kraniumhalva som stod närmast rökarna: »Detta är ingen askkopp!« Efter ronden fanns ytterligare tre ord på lappen: »Men den duger!«

Sånt där hittar man när man googlar på frågan om det var bättre förr. I min lilla roman Tusen år efteråt låter jag framtidens folk se tillbaka på oss som då blivit "förr". De tycker inte om det de ser.

Det finns väl inte något objektivt svar på frågan om det var bättre förr. Om jag blev tillfrågad skulle jag svara att läkarvetenskapen var sämre (Jag har i nästan hela mitt liv haft en varbildning i ett öra som först nyligen kunnat botas.) Jag skulle också svara att socialdemokratin var ett bättre parti på Per Albin Hanssons tid, innan sosseledarna blev svikare och lät sej köpas.
Det var bättre förr – och sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar