lördag 15 mars 2014

Nykteristen som skrev dryckesvisor


Min far dog 1978. Han var versmakare, skrev på beställning åt överklassen som inte kunde skriva visor eller ens rimma på julklapparna. I hans efterlämnade högar av papper har jag över fyratusen hyllningsdikter han skrivit. Där hittar jag nu också ett kuvert med ett hundratal snapsvisor som han, nykteristen, har skrivit. Här är ett exempel, på melodin Flottarkärlek:

Jag var ung en gång för längesen,
och alla var väl det,
och vi känner alla huru åren går.
Men vi har väl alla känt hur allting mycket bättre går
om man bara får en liten styrketår.
Haderian, hadera,
haderian, hadera,
låt oss ta den nu och sjunga: Helan går!

Han var helnykterist, drack inte ens en öl. Det visste jag om honom och det tog jag efter. Men att han skrev dryckesvisor hade jag ingen aning om. Till och med den visa som jag sjöng på min första skolavslutning 1933 gjorde han om till snapsvisa:

Där växte uti dalens famn
en liten blomma utan namn,
bland dalens alla blommor små
hon vackrast var ändå.
Vår dryck den skänker must och märg
och ger åt allting tjusig färg,
och den ger värme i vår kropp.
Nu gör vi botten opp!  

Här sitter jag alltså med hundra dryckesvisor. och så ett brev från Wahlströms bokförlag, daterat 20 januari 1972: "Bäste herr Wernström. Härmed översänder vi Ert manuskript innehållande snapsvisor och bröllopstelegram eftersom vi för tillfället inte planerat någon ny snapsvisebok. Vi hoppas få återkomma vid något annat tillfälle. Med många vänliga hälsningar…"
De återkom inte och det blev ingen snapsvisebok. Tre barnböcker fick Gunnar Wernström publicerade. Resten av hans vedermödor är travar av papper, visor och utkast till ungdomsböcker och romaner. Han fick aldrig tid att slutföra det han ville göra. Hans tid gick åt till att skrapa ihop pengar till hyra och mat och skolagningar åt oss i familjen.
Det var svåra tider i min barndom, arbetslöshet, fattigdom och ströjobb. Det minns jag, men jag kan inte minnas en enda dag då jag fick gå hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar