torsdag 3 april 2014

Hjärtligt tack för alla gratulationer!



I dag fyller jag 89 år. Jag tänkte skriva gratulera mej inte, beklaga mej i stället för att tvingas åldras med taskigt minne, dålig hörsel, smärtande rygg och tandvärk i tänder som inte längre finns kvar, ensamhet och sorg efter bortgången hustru – och allt det andra som de många åren för med sej.
Men – innan jag hunnit gnälla om allt detta fick jag en jobbig förmiddag. Ett trettiotal mail med grattis från vänner och bekanta, hur 17 de nu fått veta att jag är född den 3 april. Jag kan inte svara er alla, men om ni läser detta vill jag säga:
HJÄRTLIGT TACK FÖR ALLA GRATULATIONER!

Hur är då tillståndet i landet denna vintriga aprildag? Jag som ofta måste be min dotter om hjälp med att klara datorn, kan läsa i gårdagens nummer av Landets fria tidning att 90 procent av alla barn i 6–7-årsåldern använder internet. Av yngre barn i 3–6-årsåldern är upp till 30 procent dagliga användare.
Det finns mera att grunna över. Jag har retat mej på att världens 85 rikaste äger lika mycket som de 3,5 miljarder fattigaste människorna på jorden. Den siffran har ändrats. Nu är det 67 personer om äger lika mycket som den fattigaste hälften av jordens befolkning.
I dag fyller jag 89. Känner mej frisk trots smärre skavanker. Fick i går ett brev från doktorn på vårdcentralen: Dina prover såg fina ut!
Tämligen frisk med diverse skavanker. Och en sommar att vänta på och glädjas åt. Så jag försöker väl hänga med ett halvår till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar