torsdag 17 april 2014

Julen är god, varför är då påsken glad?


Nu är det snart påsk. Du kan sjunga för dina barn eller tillsammans med dem. Poeten Ove Klinthäll bjuder på en sång. Georg Riedels melodi till Fattig bonddräng kan du väl:

Jag är fetter boddräng men jag sjunker ändå
under vattenytan, så ni kan nog förstå
att kommunens simskola fick jag ej gå på,
då när jag var barn, det var för lång väg att gå.

När jag nu till middan skulle ta upp en ål
föll jag ner i vattnet och på mej tar det kål.
Kläderna blir blöta och jag kan inte crawl
och med mun i vattnet hörs det inte, mitt vrål.

Men vad hör jag nu då? Någon kommer i fläng!
Är de bonnens eka? Har han lämnat sin äng?
Jo, det klart, han vill ha kvar sin billiga dräng,
så om jag blir räddad kan han spara sin peng.

Jo då, han drar upp mej. Jag får glömma allt groll,
för nu har jag ändå kvar mitt liv i behåll.
Tack och lov att bonden här är snål som ett troll,
annars hade min chans att bli räddad var´t noll.

Ja, då är det väl bara att önska glad påsk! Men vi som är nyfikna vill väl veta varför påsken är glad när julen är god. Och vad är våra andra högtider? Är Midsommar god eller glad? Och Lucia? Hon är väl både och. Vad skriver vi på vykorten till pingsten? Glad pingst? God pingst? Och till Midsommar? Dit är det inte så långt. Så jag tar väl tillfället att önska alla vänner: GLAD MIDSOMMAR!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar