tisdag 1 april 2014

Vill du bli författare, ta ett annat jobb!



Eftersom jag inte längre orkar skriva böcker nöjer jag mej med att skriva en blogg varje dag. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska blogga om i dag, den 1 april 2014. Tom i huvudet letar jag fram boken Skriva börjar här som Ordfront gav ut 2007.
Maria Küchen låter poeter, romanförfattare, kritiker, journalister och krönikörer berätta om sina jobb och ge råd åt den som vill pröva på.
Ett avsnitt handlar om att skriva sångtexter. En låtskrivare behöver inte själv ha haft de känslor hon vill framkalla hos andra. Men hon måste ha språkkänsla. "När kärleken föds har den inget namn" är en sångrad med språkkänsla. "En del av mitt hjärta kommer alltid att slå för dig" associerar bara till hjärtsjukdom. En del av ett hjärta kan inte slå, antingen slår hela eller också inte.
En journalist säger: "Jag skriver för att tala om för dom där nere när dom där uppe ljuger". En annan journalist säger att hon inför människor i nöd känner skuld för att hon själv har det bra. Tills hon inser att hon inte hjälper någon genom att själv må dåligt.
Allt skapande beror av vad som gjorts förut. Man måste läsa mycket om man vill skriva.
Författare har rätt att ljuga. Det finns ingen klar gräns mellan dokumentär och fiktion. Det är inte säkert att alltför snälla flickor och pojkar ska bli författare. Troligen blir du refuserad. Men det är bättre att få en bra text refuserad än att få en dålig text publicerad.
Tja… Här har jag nu min blogg, som alltså blir en rekommendation till dej som vill skriva: Läs Maria Küchen! Hennes råd till ungdomen är klokt: Försök inte bli författare direkt efter skolan. Skaffa dej ett annat jobb så att du får nåt att skriva om!
                                                                                  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar