onsdag 28 maj 2014

Ensam och konstig i huvet


En dag satt jag på min toalettstol och stirrade ner i golvet och begrundade min ensamhet. Då fick jag syn på en liten insekt som kom springande över golvet. Min första impuls var att sätta foten på den. Men så uppfattade jag att den talade till mej. Inte med någon röst men med sitt kroppsspråk.
– Se på mej! sa den. Se så pigg och glad jag är. Inte vill du väl trampa på mej. Och göra mej illa och kanske döda mej. Du har ju inte så många att umgås med nu för tiden…
– Nej, sa jag. De flesta av mina bekanta är döda. Ju äldre man blir, desto färre vänner har man i livet.
– Nu har du ju mej, sa den lilla krabaten. Jag finns alltid kvar om du inte trampar på mej.
Jag satt på min toalettstol och kände mej ensam. Då kom det en liten insekt springande över badrumsgolvet. Och jag kände plötsligt att jag inte var ensam. Vi var två där i badrummet. Jag reste mej och gick till datorn och skrev en krönika om upplevelsen och ensamheten. Den är i dag publicerad i Folkbladet. Nu ska det också bli en novell. Riktigt ensam är men ju inte när man har en laptop att skriva på. Där kan man möta sina ord och sina tankar och känna sej som om man vore två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar