söndag 4 maj 2014

Skriva är lättare nu, men blir det bättre?


Bland mina papper hittar ja verser som jag skrivit i yngre dar. Den här låter vacker:

Den njuter som fått allting gratis
sitt otium cum dignitatis,
medan andra knappt har
på sin ålders dar
en tia till sill och potatis.

Otium cum dignitate betyder "vila med värdighet" (efter ett väl genomfört livsverk t ex). Obildad som jag är har jag använt fel form av ordet dignitate (men formen förekommer t ex som dignitatis humanae (mänsklig värdighet).
Skrivit har jag gjort i 70 år. Först på en lånad skrivmaskin, sen på en som jag köpt sedan jag sålt min Levin-de-lux-gitarr för 500 spänn (som i dag skulle ha varit värd tjugo tusen).
Under min tid som skriftställare har mycket hänt. Förr fick man inte skriva på nätterna för att inte störa grannarna med skrivmaskinens slammer. Nu är datorn tyst både dag och natt.
Förr måste man renskriva varje manus på två papper med karbonpapper emellan. Nu kan man göra vilka ändringar man vill i datortexten och köra ut hur många kopior som helst. Jobbet har blivit lättare – men har de texter man skriver blivit bättre? Sannare? Mer litterära? Det är det svårt att svara på med hedern i behåll…  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar