onsdag 7 maj 2014

Vilken jävla musik TV bjuder på!


Nej, inte den här gången heller. Inte en melodi som fastnar i minnet. Inte en låt som gör en glad så man trampar takten i golvet.
Nu har jag offrat tre timmar av mitt liv på Eurovision Song Contest igen. Jag sitter och försöker hitta en melodislinga som man kan nynna på efteråt. Nåt slags diggilo-diggilej, men inget sånt fanns den här gången heller.
När jag började musicera på 1940-talet fanns en standardrepertoar av gammaldans, jazz och visor som alla kunde. Vår repertoar hade under många år byggts upp av sånt som folk gillade. Det låg i både musikernas och publikens intresse att låtarna hade kvalitet och blev långlivade.
Grammofonindustrin hade motsatt intresse. Den behövde kortlivade låtar som man snabbt tröttnade på så att skivförsäljningen hölls igång. Säljs det några skivor i dag? Finns nåt från gårdagens musikskval man vill höra igen? Jag kan inte tänka mej att folk går och nynnar på något som de hörde i går kväll.
Vi har ett kulturarv att ta vara på. I föreningslivet möter jag dragspelare och fiolister, både män och kvinnor, som spelar nästan gratis och håller vårt kulturarv vid liv i ren spelglädje.
Våra programmakare håller på att ta död på det svenskaste som finns – dragspelet! Håller de på att ta död på det musikaliska kulturarvet också?
Eller är det jag som blivit för gammal och inte kan hänga med? Det är väl troligt. Så gläd er åt industrimusiken ni som kan. Ni är i gott sällskap med några bolagsherrar som gläder sej åt att tjäna pengar på spektaklet – som måste vara den egentliga anledningen till att det finns till.      




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar