onsdag 4 juni 2014

Här kommer några diktare till tals


Dagens dikt, troligen av Alf Henrikson:

Det satt en vis gammal uv i en ek.
Ju mer han begrep ju mindre han skrek.
Ju mindre han skrek ju mer fick han höra.
Så skulle alla tidningsmän göra.

Dagens limerick, säkert av mig:

Om man går till dans i januari
och blir kär i den flicka man tar i,
då är risken rätt stor
att den flickan blir mor
och november den höst man blir far i.

Men Varför skriva? undrar poeten Ove Klinthäll:

Jag ligger här i sängen och funderar på en sång
jag borde kunna skriva om jag bara om igång,
men jag är lat och trött, så det blir inte ens ett prov,
och varför skriva något varav ingen har behov?

Ja, varför skriva? Jo, för att det är kul. Och för att det är ett sätt att få veta vad man tycker och tänker. Och om man inte blir godtagen av något förlag har man numera fått en ny möjlighet – att publicera sej själv på en sån här blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar