tisdag 17 juni 2014

Jag som aldrig sett på fotboll


Eftersom jag undvikit allt om fotboll visste jag inte vad Fifa skulle betyda. Nu prackar poeten Ove Klinthäll på mej kunskapen att Fifa är den organisation som bestämmer var VM ska hamna. Och bifogar dessutom verser om detta:

Att få ett fotbolls-VM eller en olympiad
går hem hos diktaturerna, som ställer sej på rad,
och det gör fattigländerna, som inte har resurser
men gillar friska mutor och som inte räds konkurser.

Det är kanhända så att Fifas folk gör denna tolkning:
"Välj fattigländer som ej kan försörja sin befolkning,
dom får ett lyft om dom får bygga monstruösa planer,
anlägga vägar, röja urskog, flytta indianer."

När VM så är över och TV har fått sända,
då finns det bra arenor kvar som ingen får använda,
men fattigmänskors gamla slum finns kvar i samma skick
ithy det var till fotbolls-VM alla medel gick.

Och kvar, vad flygplatser det finns! Och motorvägarna
som byggts till VM fröjdar säkert storgodsägarna.
Men grusvägsåsnekärrorna – som förr – får folket packa.
Att inget har förändrats har de Fifa:s folk att tacka!

Jaha, nu vet jag vad Fifa betyder. Vad jag nu ska ha för glädje av det, jag som aldrig har sett en fotbollsmatch och aldrig kommer att göra det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar