onsdag 25 juni 2014

Käka inte upp mikrofonen!


Så har då Allsång på Skansen börjat igen. För en del år sedan hade jag ett framträdande i det programmet med Cittronilerna. Då blev jag intervjuad av programledaren som frågade om jag varit med i Allsång på Skansen tidigare. Till hans förvåning kunde jag svara: – Javisst, men det är sjuttio år sedan.
Allsång på Skansen startade 1935. Då hade min far Gunnar en låt med i ett av de första sångbladen. Det fanns inte TV på den tiden, men det var ändå något märkvärdigt att få med en sång i det programmets texthäften. Så den blev hans mest kända låt som hamnade i sångböcker i hela Norden.
Det program som startade i går kan man ha synpunkter på. För det första borde alla sångtexter vara på svenska. För det andra borde man använda smala mikrofoner och i varje fall inte hålla miken så det ser ut om man tänkte käka upp den. Det ser amatörmässigt ut. Professionella artister håller miken i brösthöjd och litar på att ljudteknikern får fram rösten ändå.
Petra Marklund klarade programledarjobbet bra, och jag ser fram emot kommande tisdagar med Allsång på Skansen.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar