söndag 29 juni 2014

Offra din heder, bli politiker!


Här är ett klipp ur Proletären 27 juni:
Statsminister Fredrik Reinfeldt får lönen höjd med 4000 kronor från och med 1 juli till 156000 kronor i månaden. Övriga statsråd får 3000 vilket ger 124000 kronor i månaden.
Det är Statsrådsarvodesnämnden som bestämmer statsrådens löner. Men statsrådens arvoden regleras i dag efter löneutveckling för statens högre tjänstemän, till exempel generaldirektörer, som i sin tur fastställs av regeringen. Så nog har Reinfeldt & kompani hela handen i syltburken när det gäller de egna lönerna.

Så långt Proletären. Jag blir förvånad och undrar vad jag skulle göra om jag hade 156 tusen kronor. Men det har jag ju – per år – med min pension på 13000 kronor i månaden före skatt. Reinfeldt tjänar per månad lika mycket som jag per år.
Vad ska jag dra för slutsats av det här? Jo, att jag borde ha stannat kvar i SSU där jag var medlem i min ungdom. Och gått vidare upp i partiet. Och blivit statsråd – och kunnat sälja mej till Näringslivet som Ingvar Carlsson eller blivit regeringsmedlem med en årslön per månad.
Jag skulle visserligen ha fått offra min heder – men det hör ju till om man blandar sej i politiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar