fredag 25 juli 2014

Hur skiljer man på hambo och mazurka?

Jag hittar gamla tonband med gammal dansmusik, såna låtar som mina föräldrar dansade till för ett halvt århundrade sedan. Den musiken är tidlös. Min far gjorde massor av låtar, till exempel: Midsommarnatt ack så tjusande nu välkommen var, midsommarnatt så berusande ljus och underbar. Glammande ungdom från bygd och by ser en morgon gry, alltmedan dansen går lustigt och glatt uti midsommarnatt. Osv. Jag saknar min pappa Gunnar. Han skrev inte noter utan lagrade sina låtar i mitt och min brors minne. En del kommer vi ihåg, men mycket är glömt och för alltid försvunnet. Han hade också kunskaper som jag skulle vilja ha del av. Hur skiljer man på hambo och mazurka? Pappa Gunnar dog 1978, åttio år gammal. Med honom försvann en massa musik och en massa kunnande. Inget att göra åt. Men någon annan kanske kan svara på frågan: Hur skiljer man på hambo och mazurka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar