lördag 30 augusti 2014

Jag är misstänksam och sparar pengar


Dagens dikt lånas i dag från poeten Ove Klinthäll som skrivit så här under rubriken Prioritering:

På Systemet finns det bössor
som RB har satt dit,
det ser jag varje vecka
jag går dit och köper sprit.
En flaska brännvin kostar,
men det är vad jag behöver,
så nåt till Rädda Barnens bössor
blir det aldrig över.

Ack ja, dessa försupna poeter! Själv är jag nykterist och kan (förmodligen just därför) inte skriva poesi. Och till Rädda Barnen ger jag aldrig en krona. Det beror på min misstänksamhet. Jag är säker på att de pengar som godtrogna människor ger till Rädda Barnen inte alls går till några barn, utan i stället tillfaller några vuxna med tvivelaktig moral.
Här kan jag naturligtvis ha fel. Men min misstänksamhet är mej ändå till nytta. Den gör ju att jag sparar pengar som jag annars skulle ha gett bort.  

2 kommentarer:

  1. Finns inget värre än bistånd i vår värld. Det är imperialismens spjutspets. Läs riktlinjerna för SIDA-pengar, det har jag gjort. Det handlar om att etablera ett "beach head" för svenskt kapital i främmande länder.

    Bistånd är dessutom ett fruktansvärt vapen i vår värld idag och har förstört oerhört många länder. IMF far världen runt och säger att alla länder skall föra en totalt nyliberal politik och sluta göra statliga ingrepp i ekonomin. I många fattiga länder kommer samtidigt stora sändningar av fjolårets mode och annat av västvärldens överproduktion, som "bistånd". I landet utplånas jordbruk och någon chans att rationalisera jordbruket finns inte utan statligt ingripande i jordbruket. I landet utplånas TK-industri, skräddare, skomakare och handlare av alla de slag utplånas, för konkurrera med gratis, ja det går inte.

    Det bästa med biståndsorganisationer är att de ger sig så sabla höga arvoden att de inte gör så himla mycket skada och är ett särskilt effektivt vapen. Annat är det med SIDA och USAID, mfl.

    En kompis var och rensade minor i en krigshärd, han bodde inackorderad hos en bonde, hade hyffsat betalt och så, men bodde i samhället. Till byn kom Röda korset, ett fint nytt hus byggdes, en ny fin gräsmatta anlades, ett par snygga brudar anställdes. Där ibland skjul i en leråker, glänste ett vitt hus med flaggstång och en perfekt importerad gräsmatta. Där arbetade en man som körde byns finaste bil och hade två tjejer som sekreterare.

    Kommer du ihåg sist du hörde att nån av dessa organisationer löste ett problem?

    SvaraRadera
  2. Det du skriver ovan är tänkvärt, Martin. Om det är sant kan vi överlåta åt världens rika och politrukker att skänka bistånd men ge fan i våra skattekronor. Det är delvis nytt för mig men jag visste att det är möjligt att fördärva mycket i u-länder med felaktigt bistånd och dito rådgivning. Ska Afrika bli ett naturreservat, ett zoo som vi när med vårt avfall/restprodukter?

    SvaraRadera