söndag 31 augusti 2014

Kloka makthavare förändrar tillvaron


Ju äldre man blir, desto svårare har man att lära sej saker. Och ju äldre man blir, desto mer blir det man måste lära sej. När jag var ung var det lätt att åka buss och spårvagn. Man klev på, betalade med en tjufemöring till konduktörn, och så var det med det.
Numera kan jag inte åka med kollektivtrafiken, jag vet inte hur man gör. Men tydligen finns det dom som kan det, till exempel min vän poeten Ove Klinthäll, han skriver så här:

Äldre generationer
fick lära sej redan som små:
På buss ska yngre personer
för äldre människor stå!
Men yngre generationer
ha inte fått lära sej så,
så nämnda äldre personer
får helt enkelt fortsätta stå.

För att kunna skriva denna dikt måste han väl ha åkt buss. Och på något sätt ha betalat. En granne som tydligen inte åker buss säger lite tveksamt: – Jag tror man betalar på ICA…
Så om jag är i stan och vill kliva på en buss, då måste jag först hitta en ICA-butik och köpa biljett? Är det så? Det måste jag ta reda på. Inte för att jag tänker åk buss, men för att jag är så nyfiken på hur våra kloka makthavare förändrar tillvaron för oss.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar