lördag 13 september 2014

Rösta rätt! Storebror ser dej!


I morgon ska vi rösta bort Fredrik Reinfeldt och hans skadegörare. Om du behöver argument för att övertyga dina kompisar, kan vi knycka dem från LO:s tidning Arbetet 12 september:
"Det är konstigt, det som hänt i Sverige de senaste åren. Sänkta skatter har blivit viktigare än en bra skola. Konkurrens har blivit viktigare än bra omsorg och sjukvård. Att snabbt sälja ut det vi äger gemensamt ha blivit viktigare än att bry sig om vad det svenska folket tycker om det. Snabba vinster har blivit viktigare n en trygg arbetsmarknad. Men vi tror att Sverige än en gång kan bli ett föregångsland när det gäller jämlikhet, välfärd och framtidstro. Vi tror att Sverige kan bli bättre. Gör du?"
Tidningen skriver vidare:
"Det går åt pipan om vinstdriften får vara styrande i välfärden. Det har vi sett alltför många exempel på. Den fria etableringsrätten för friskolor måste avskaffas och vinstdriften stoppas. Privatisering och kommersialisering måste stå tillbaka och politikerna måste ta ett större ansvar för skolan, vården och omsorgen. Kommuner och landsting måste ha ansvar för att kunna bestämma över bemanning, etableringar och kvalitet. Vi måste begränsa möjligheter till vinstuttag från den skattefinansierade välfärden."
Där har du argument när du ska övertyga dina polare att rösta vänster. Själv behöver jag dem inte. Jag ska inte rösta. Jag blir en soffliggare. Eftersom jag har förhandsröstat. Jag kommer att ligga på soffan framför teven och kolla hur röstningarna pågår. Så tänk på vad du gör. Rösta och rösta rätt! Storebror ser dej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar