måndag 15 september 2014

Grattis, svenska folk!


Man vaknar upp i en renare atmosfär
när inte Fredrik Reinfeldt är där!

Se där, det rimmade! Rimmar gör också poeten Ove Klinthäll och nynnar på melodin till Flickan i Havanna:

Flickan i Karlskrona hon har bara kvar en slant
men ett litet barn vars far är obekant.
Ja, men hur får flickan tag på mat till sej i dag?
Hon har rätt till – enligt lag – socialbidrag.

Flickan i Karlskrona, hon gick under förr i ti´n,
hennes barn blev brottslingar och fyllesvin.
Så löd borgerskapets lag: Sköt dej själv för så gör jag.
Har du inte mat i dag? Nå, så svält ett slag!

Flickan i Karlskrona är nu aktad som en fru.
Hur kan det ha skiftat så från förr till nu?
Jo, nu har vi som du vet samhällssolidaritet
och det kommer sej utav
långvarigt socialdemokratiskt regeringsinnehav!


Så kan man också hylla socialdemokratin. Och jag håller med. Nu går vi alla mot en ljusare framtid. Förra gången regerade sossarna ett halvt århundrade. Nu önskar jag – fast jag är vänsterpartist – att de må bli kvar vid makten minst ett helt århundrade. Vad som sen händer angår mej inte. Då får mina kloka barnbarnsbarn fixa politiken.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar