tisdag 9 september 2014

Hos tandläkarn väntar ett helvete


I morse vaknade jag med tandvärk. Om jag haft någon sambo skulle jag ha klagat inför henne. Men nu har jag ingen sambo. Då vänder jag mej till den ensammes trogna vän, datorn. Där öppnar man ett samtal genom att googla in det man vill prata om.
Jag googlar dagens bekymmer: tänder. Och får veta att tänder är hos människan och de flesta däggdjur "de organ som är avsedda att bita av födan och söndertugga den för att på så sätt underlätta dess spjälkning i tarmkanalen". Människan har som vuxen 32 tänder – nå, det var länge sen…
Språkintresserad som jag är vet jag att ordet tänder också har en betydelse som datorn inte bjuder på. Nämligen som verb. Jag tänder en brasa. Nej, det gör jag inte för jag har ingen eldstad i min bostad. Jag går inte heller ut i skogen och tänder en brasa, för då kan hela landskapet brinna opp.
Nej, jag går till folktandvården. Där väntar mej ett helvete i dag. Om det ska jag berätta i morgon. Tack för att du tar del av mina bekymmer – vem du nu är…

1 kommentar:

  1. Jag vet. Har nyss dragit ut alla tänderna i underkäken. Det svider i plånboken också eftersom tänderna inte räknas som en del av kroppen

    SvaraRadera