tisdag 23 september 2014

Politik – nä, det skiter jag i!


Du kanske hör till oss som trodde att vi röstade vänster när vi röstade fram Stefan Löfven och fick bort Fredrik Reinfeldt. Du kanske hör till oss som en gång hade förtroende för politiker. Det kan du glömma. Sossen Löfven har sågat vänstern och glider alltmer högerut. Jag börjar känna som poeten Ove Klinthäll, som skaldar sålunda:

Politik, nä fy tusan, det skiter jag i,
jag ger fan i miljö, skatt och ekonomi,
för jag har bekymmer som maler och tär:
Kicki Danielssons alkoholbesvär!
Jag gläds dock åt detta beteende:
Madeleines, vår prinsessflickas, leende!
Sånt där tar det mesta av min energi.
Politik, nä fy tusan, det skiter jag i!

Det gör jag också. I varje fall ett par veckor framöver. Veckorna 40 och 41 reser jag till Ibiza för att hälsa på ibicencos som jag lärde känna 1953, när Ibiza var en okänd ö i havet som bara kunde nås med båt från Barcelona en gång i veckan. Hur det är att komma dit nu hoppas jag kunna berätta om framöver.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar