söndag 30 november 2014

Mat är ett bekymmer



Så får du till julens saftigaste lussebullar, julens godaste köttbullar, lyxa till med fikon och dadlar, godaste glöggen gör du själv, sill på fem minuter. Det är mycket man får veta om man googlar på mat. Utom hur man själv kan få till nåt slags käk. Jag kan steka ägg och koka kaffe. Sen är mina kunskaper slut. Två kvinnor har fixat maten i mitt liv – min morsa och min hustru Inga. Båda har nu tagit med sej sina kunskaper och lämnat mej med kaffe och stekta ägg. Mat är ett bekymmer, det vet även poeten Ove Klinthäll som säger så:   

Mat är ett bekymmer
i vår värld, det vet vi väl.
I många länder svälter
många människor ihjäl.
I landet Sverige, där man har det
mycket bättre ställt,
där lyckas svenska flickor
ändå lida svårt av svält.
Det är så bak- och framvänt
på vår jord som det kan va:
Den mycket har vill slippa,
den inget har vill ha.

Så är det. Jag läser annonser om julmiddagar på krogar här och där. Men vad gör en ensam åldring? Käkar varje dag förstås, men inte den mat kommunen erbjuder som är dyr och dålig. Utan den som finns i portionsförpackningar på ICA. Men julmat? Vem kan tänka sej att dra iväg med gubben till krogen? Sätt igång! Jag är startklar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar