lördag 29 november 2014

Vi är inte så korkade som de tror!


Snart är det jul. Man ska handla mat, man ska handla julklappar. Man läser annonser ­– och möts av idel förolämpningar. I form av priser som inte finns. City Gross vill sälja laxfilé för 49:95 och apelsiner för 9:95. Priser som inte finns. Eller har City Gross samlat på sej gamla femöringar att betala tillbaka med? H&M vill sälja mascara för 79:50 och läppstift för 39:50.
Jag är tillräckligt gammal för att minnas den tiden då vi hade kopparmynt, ettöringar, tvåöringar, femöringar, tjufemöringar och femtiöringar. Dessa paktiska småpengar har vi inte längre. Men företagen annonserar som om!
De tror att vi är dumma. De tror att vi tror att 29:90 är mindre än de 30:00 de sedan tar av oss. De tror att vi är korkade och det är en förolämpning för det är vi inte.
Om City Gross och H&M framträtt med konstnärliga anspråk skulle vi ha accepterat deras galenskaper. Men de är bara ute efter att tjäna pengar.
Det konstnärliga får vara hur galet som helst utan att kännas förolämpande. Jag har en gammal stenkaka med schlagern Skänk mej ditt hjärta Maria. Där byter jag automatiskt ut hjärta mot kärlek. Skänk mej din kärlek Maria. Hur det skulle gå om man tog det konstnärliga bokstavligt visade poeten Ove Klinthäll i dessa rader:

Oh Märta, min smärta
och ljuvliga snärta,
hur kan du beskåda
min plågade smärta?
Förbarma dej över mej!
Skänk mej ditt hjärta!
Men galning, då får jag
min bröstkorg isärta.

Från och med nu vägrar jag att köpa något från företag som utgår från att kunderna är dumskallar.
Men det är klart – om City Gross verkligen ger mej en tioöring tillbaka när jag handlar för 29:90 så må det vara hänt. Det kan ju vara kul att återse de där gamla småpengarna som man var så glad åt när man var barn…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar