torsdag 29 januari 2015

Jag turnerade med Katarina Taikon



Jag såg i går på TV-nyheterna att Katarina Taikons böcker om Katitzi ska ges ut på nytt. Det påminde mej om när jag för många år sedan turnerade i Småland tillsammans med Katarina. Vi besökte bibliotek och föreningar och berättade om våra böcker.
Katarina berättade också om zigenarnas liv och villkor. Det var långt innan zigenarna började kallas romer. Det märkvärdiga med Katarina var hennes hederlighet. En del av hennes tal handlade om hur illa zigenare behandlades i Sverige. Men lika mycket tid ägnade hon åt att berätta om zigenarnas kultur från insidan. Till exempel om hur hon själv som alldeles för ung blivit bortgift mot sin vilja och tvingats fly från ett omöjligt äktenskap.
Som kvinna med fördelaktigt utseende var hon van vid att bli utnyttjad av män hon samarbetade med. När vi delade hotellrum och jag inte tog tillfället i akt blev hon så förvånad att hon senare berättade för min fru vilken ovanlig man Inga hade.
Nu är de borta, både Inga och Katarina. Men jag är ännu vid liv och kan glädja mej åt minnen av det här slaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar