söndag 15 mars 2015

Äntligen nåt bra i Melodifestivalen!


Som musiker måste man titta på teves Melodifestivalen. Det gjorde jag i går kväll. Där var samma eländiga låtar som det brukar vara, men plötsligt bröt sej en medverkande ut: Hasse Andersson med refrängen Det var sommar, det var guld och gröna skogar. Den borde ha vunnit i folkomröstningen, men det gjorde den inte.
Jag satt och funderade på mej själv som låtskrivare. Som son till en produktiv kompositör och textförfattare borde jag väl kunna åstadkomma något. Jag försökte:

Nu är våren här
när man borde bli kär,
men tyvärr, i mitt bröst
har det redan blitt höst,
vått och blåsigt och kallt
är det där…

Det blev en eländig text, och inte fick jag till nån bra melodi heller. Jag gläder mej åt att det äntligen i Melodifestivalen har dykt upp en låt som går att lyssna på. Det var sommar, det var guld och gröna skogar.
Jag köper sällan grammofonskivor, men om Hasse Anderssons låt finns inspelad ska jag skaffa den. Och lära mej den och sjunga den. Om jag nån gång hamnar inför en publik är den bra att ha i repertoaren. Annars kan jag alltid ta gitarren och sjunga den för min gamla katt. Hon börjar alltid spinna och ser ut att uppskatta min underhållning.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar