måndag 23 mars 2015

Den värsta natten i mitt liv


Tandvärk, tandvärk, tandvärk, och överkonsumtion av smärtstillande tabletter och mediciner. Jag försöker se det som en historielektion: Hur hade folk det förr när det inte fanns tandläkare och mediciner? Det fanns religion och annan vidskepelse. Bad man till gud om lindring och bot?
Mina föräldrar i förra århundradet. Båda hade alla sina tänder utdragna och ersatta med löständer. De måste ha genomlidit oerhörda smärtor som jag inte hade en aning om. De var ateister och hade ingen gud att be till. De var fattiga och måste ha gett sina sista slantar till sin tandläkare. Ingenting berättade de för sina barn.
Och på medeltiden? I natt kändes det som om jag befann mej på medeltiden. Ingen jourtandläkare. Våldsamma smärtor och ingen hjälp. På morgonen smärtstillande tabletter av en god vän.
Detta skriver jag klockan tio på förmiddagen. Klockan två ska jag vara hos Folktandvården och be att få den värkande tanden utdragen. Här får jag en konstig känsla av déjà vu, att jag har varit med om detta tidigare och blivit osams med tandläkaren om vad som ska göras.
Vi får se hur det går. Jag ska rapportera det på den här bloggen för de av mina vänner som är intresserade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar