onsdag 25 mars 2015

Läs gärna LO-tidninen Arbetet!


Jag sitter och bläddrar i LO-tidningen Arbetet. Läser att en högutbildad Danderydsbo lever 18 år längre än en lågutbildad person i Vårby. Och att en näringslivstopp i dag tjänar mer på ett år än en industriarbetare gör under ett helt liv.
Det pågår en ständig överföring från folkflertalet till de allra rikaste. De 200 personerna med mest makt i Sverige tjänar 17 gånger mer än en industriarbetare.
De verkställande direktörerna i de 50 största bolagen tjänade i genomsnitt 6,7 miljoner kronor var förra året, medan en industriarbetare tjänade 335000 kronor.
Vdar och generaldirektörer i statliga bolag tjänar 19 gånger så mycket som en arbetare och Svenskt Näringslivs förre vd Urban Bäckström har tjänat motsvarande 18,7 industriarbetarlöner.
Men även de folkvalda tar för sej. LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson tjänade 2013 lika mycket som 3,3 industriarbetare.
Jag är avundsjuk, naturligtvis. Jag som får klara mej på 12000 i månaden efter skatt, alltså ATP, som min generation är den sista som får.
Men om jag tänker rätt på saken så bör jag ju vara tacksam för de pengarna, för jag gör ju ingen nytta nuförtiden. Jag får mitt uppehälle utan att behöva arbeta.
Det kan man vara både förvånad och tacksam för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar