torsdag 23 april 2015

En stor tanke på små rader


Jag får ganska många brev, eller mejl som det heter numera. En del är på vers. Såna sätter jag särkilt stort värde på, eftersom jag själv har svårt med att skriva vers. En som gör det lätt och elegant är Ove Klinthäll. Så här kan det låta:

Handskas med IT och dator kan
och gör jag med stor energi,
men bygga ett skatbo, som skator kan,
kan inte vårt största geni.

Om man tänker efter så är det en stor tanke som formuleras i dessa små rader. Ett skatbo väcker inte många tankar, men det borde det göra. Hur har det kommit till? Gör skatan upp en plan för byggandet? Är den planen formulerad i ord och siffror vad gäller hållbarhet och utrymme? Hur kan en skata skapa något som skulle bereda ett mänskligt geni stora svårigheter att åstadkomma?
På den frågan har jag inget svar. Så den får bli hängande i luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar