torsdag 18 juni 2015

Tack till er som jobbar och sliter!


Att vara pensionär är ett levnadssätt som jag kan rekommendera. Man får pengar varje månad utan att behöva göra ett skvatt. Man får vara tacksam, Som poeten Ove Klinthäll, som uttrycker sina känslor så här:

Stort tack till er alla som jobbar och sliter
så jag kan kvittera månatlig pension!
Det räcker till hyra och mat och nån liter,
till TV och tidning och till tillefon.
Jag minns när jag själv gick i selen och drog:
upp tidigt, sen slita i dagslånga knog.
Nu ligger jag länge var morgon, jag skiter
i plikter, som vore jag adlig person.
Så ack, allesammans som jobbar och sliter,
så jag kan kvittera månatlig pension!

Jag instämmer i tacksamheten denna tidiga morgon. Och återgår till sängen. Gonatt, höll jag på att säga. Det får väl bli gomorron. Eller: Sov gott! Det tänker jag göra. Som är pensionär. Och därmed fri från plikten att jobba ihop vinst åt nån av tjyvsamhällets kapitalister. Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar