onsdag 22 juli 2015

Jag får nog välja att vara tråkig


I min omgivning finns ett elakt barn som klaga på mitt skrivande. Du skriver så tråkigt, säger hon, kan du inte vara rolig nån gång. Nej, säger jag. Jag vet inte hur man gör.
Jag går till Nationalcyklopedin. Där ägnas tre spalter åt begreppet Humor. Det börjar med en sk rolig historia. En passagerare på spårvagnen frågar: Varför står vi stilla så länge här? Konduktören: Vi väntar på ström. Passageraren: Ström? Kan inte han ta nästa vagn?
Humor kan uppstå av ren dumhet. Tidskriften Clarté citerade för en tid sedan USA:s 43:e president George Busch som inte hade en aning om att han var rolig när han sa: – Merparten av vår import kommer från utlandet. Eller: – Ett lågt valdeltagande tyder på att färre människor deltagit i valet.
Om humor kräver att man ska vara lika korkad som en amerikansk president, då får jag nog fortsätta att vara tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar