måndag 13 juli 2015

Visst går det bra för Sverige!


Jag går ut till brevlådan och hämtar Folkbladet. Den svarta rubriken på första sidan lyder: "Det blir allt färre sjukvårdsplatser". Det blir. Som om det bara händer. Som om det inte är människor bakom, människor som vill ha det så. Politiker som alltid säger att det går bra för Sverige och borde se till att det blir bra. Poeten Ove Klinthäll skriver:

Politikerna talar om att Sverige går så bra,
men det är nåt som alla inte märker.
För många gamla brister det i vården dom bör ha,
och kön står still i höfterna som värker.
I skolan är det kris, och det är hål i vägarna,
och allt fler mänskor saknar natthärbärge.
Men ser man ömt på de privata aktieägarna,
ja, då går det fantastiskt bra för Sverige.

Jag tillhör inte de privata aktieägarna. Jag äger en enda aktie som jag ärvt efter min bortgångna hustru, som köpte den i nåt företag där hon ville gå in och påverka. Nu vet jag inte i vilken pappershög aktien ligger och inte heller i vilket företag den ger mej rätt att gå in och påverka. Skit samma – andra får se till att det går bra för Sverige. Vilket i mitt fall betyder att jag får den vård jag behöver när jag nu går mot att fylla hundra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar