onsdag 14 oktober 2015

Katten är vår bästa vän!


Det finns en gammal myt om att hunden är människans bästa vän. Det är ju alldeles galet. Människans bästa vän är katten.
Människan har haft hund i cirka tiotusen år, dvs så länge som vi varit bofasta och jordbrukare. Dessförinnan var hunden varg. Att den kunde bli tam berodde på att den kunde leva på samma mat som människan.
Hunden är bunden men katten är fri.
Om hunden vore vår bäste vän skulle vi inte behandla den som vi gör. Min bästa vän bland människorna heter Ove. Jag tror inte han skulle gilla att jag knöt ett band om halsen på honom och ledde honom ut på stan och ryckte bort honom från varje skyltfönster med vackra skyltdockor som han ville titta på.
Nej, människans bästa vän är katten.
Människan har alltid haft katt. Redan de gamla grekerna… Redan den förste greken Dimitros Primeros hade katt. Om det ska stämma, alltså, att människan alltid haft katt.
Jag har katt. Den har inget namn, jag kallar den bara Katten Katt. När jag ropar så, kommen hon springande. Hon – ja, det är en kattflicka – väcker mej varje morgon klockan sex. Då släpper jag ut henne och ser henne springa bort över gärdet. Att tänka sej att sätta ett snöre om halsen på henne och hindra hennes fria framfart är en omöjlighet.
Människans bästa vän är ingen bunden hund. Människans bästa vän är en fri katt.
För frihet är det bästa ting som sökas kan all världen kring. Om jag och biskop Tomas får bestämma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar