tisdag 22 december 2015

Här får du lite onödig kunskap


Du vet väl, skriver poeten Ove Klinthäll, att den tidigaste traktorn kallades Grålle. Det visste jag inte, men nu vet jag det. En onödig kunskap, visserligen, men vill man verka bildad ska man ju samla på sej även värdelöst kunnande. Och eftersom jag för dagen inte har något viktigt ett meddela mänskligheten, kan jag ju låta poeten komma till tals:


De kommo från åkern och Grålle var traktorn
och Pål ifrån Tåkern var mänskliga faktorn.
"Jag rev mej, du Grålle, så illa", sa Pålle,
"så dant på en hagtorn".

"Jag måste", sa Pålle, "jag måste ha plåster,
vi får, kära Grålle, ta kurs mot min måster
ifall hon är hemma, min moster, tant Emma..."
– "Neeeej, dörren är låster!"

"Farväl, kära Grålle, du ser hur jag blöder.
Snart dör jag", sa Pålle, "se jor´n färgas röder.
Det rör sej om timmar! Jag svimmar, jag svimmar!"
– Ja, nu är jag döder.

Jag önskar att jag kunde säga detsamma om mej själv. Ju äldre man blir, desto tröttare blir man på livet. Nu är jag nittio. Jag har ingen framtid att se fram emot, bara en baktid att se tillbaka på. Jag har överlevt vänner och bekanta och blivit ensam kvar.
Dock – jag känner att jag har en vän i dig som offrar tid på att läsa dessa rader. Till dig vill jag säga:  God Jul och Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. God Midvinter och Gott Nytt År! :-)
    Jerry Williams sjunger för dig på den här adressen:
    https://www.youtube.com/watch?v=FvIxl3pVEls

    SvaraRadera
  2. God Jul å Gott Nytt och tack för att du skriver!

    En bild på en Grålle: http://uploads.ifokus.se/uploads/69f/69f8c7681d35e40ee8fd7603db47d362/mf-gralle.jpg

    SvaraRadera